Hallava
Would you like to react to this message? Create an account in a few clicks or log in to continue.


Tämä on virtuaalitalli
 
PääsivuEstetunti ke 14.10 F2_by_alexhallava-d9pzam0Latest imagesHakuRekisteröidyKirjaudu sisään

 

 Estetunti ke 14.10

Siirry alas 
+2
Salli
Aleksi
6 posters
KirjoittajaViesti
Aleksi
Tallin omistaja
Tallin omistaja
Aleksi


Viestien lukumäärä : 1933
Join date : 19.10.2013
Ikä : 28

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTi 13 Loka 2015, 10:49

Aleksi pitää huomenna keskiviikkona 60-80cm tasoisen estetunnin kaikille halukkaille. Suoritus lasketaan mukaan estemerkkiin ( tai he:b-merkkiin jos sinulta puuttuu siitä suorituksia).
Ilmoittautuminen ke klo11 mennessä. Maksuaikaa on viikko.

Mukana:
Salli - Dunja
Emma - Darcy
Ellen - Kyyhky OK!
Alana - Nikita
Nanna - Celle OK!


Viimeinen muokkaaja, Aleksi pvm La 24 Loka 2015, 21:47, muokattu 4 kertaa
Takaisin alkuun Siirry alas
Salli
Hieno hevosihminen
Hieno hevosihminen
Salli


Viestien lukumäärä : 714
Join date : 23.12.2013
Ikä : 23
Hevonen : Minca

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTi 13 Loka 2015, 11:48

Salli mukaan!
Takaisin alkuun Siirry alas
Emma.
Aloitteleva tallilainen
Aloitteleva tallilainen
Emma.


Viestien lukumäärä : 25
Join date : 06.10.2015
Paikkakunta : Pronssijoki
Hevonen : Milk's Favourite Cookie

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTi 13 Loka 2015, 11:57

Emma kans =)
Takaisin alkuun Siirry alas
Ellen.
Perus puurtaja
Perus puurtaja
Ellen.


Viestien lukumäärä : 463
Join date : 30.09.2015
Ikä : 25
Paikkakunta : Pronssijoki
Hevonen : Bambo

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTi 13 Loka 2015, 14:42

Ellen messiin myös :-)
Takaisin alkuun Siirry alas
Alana
Hieno hevosihminen
Hieno hevosihminen
Alana


Viestien lukumäärä : 577
Join date : 04.02.2015
Ikä : 26
Hevonen : Fae

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTi 13 Loka 2015, 17:13

Alana kans
Takaisin alkuun Siirry alas
Aleksi
Tallin omistaja
Tallin omistaja
Aleksi


Viestien lukumäärä : 1933
Join date : 19.10.2013
Ikä : 28

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTi 13 Loka 2015, 17:20

Nii joo tietysti, oisko hevostoiveita? :-D
Takaisin alkuun Siirry alas
Alana
Hieno hevosihminen
Hieno hevosihminen
Alana


Viestien lukumäärä : 577
Join date : 04.02.2015
Ikä : 26
Hevonen : Fae

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTi 13 Loka 2015, 19:13

Fae jos on helppoja tehtäviä, jos jotain vaativaa niin Celle/Nikita/joku muu heponen :3
Takaisin alkuun Siirry alas
Salli
Hieno hevosihminen
Hieno hevosihminen
Salli


Viestien lukumäärä : 714
Join date : 23.12.2013
Ikä : 23
Hevonen : Minca

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTi 13 Loka 2015, 20:48

Dunja ja Klikki toiveena, mutta kaikki ponit oikeestaan käy
Takaisin alkuun Siirry alas
Aleksi
Tallin omistaja
Tallin omistaja
Aleksi


Viestien lukumäärä : 1933
Join date : 19.10.2013
Ikä : 28

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyKe 14 Loka 2015, 11:57

Estetunti

keskiviikko 14. lokakuuta 2015


Salli - Klikki
Emma - Darcy
Ellen - Kyyhky
Alana - Nikita
Nanna - Celle

Sillä aikaa kun ratsukot kävelivät alkukäyntejä, raahasin kentälle kuusi puomia, kolme kumpaankin päähän. Kerroin ratsukoille, että tänään tekisimme melko haastavaa tehtävää, joka vaatisi paljon keskittymistä. Erityisen tarkkana pitäisi olla teiden, temmon ja laukan vaihtamisen kanssa.
Hevosten tulisi siis olla hyvin avuilla ja taipua kumpaankin suuntaan. Näihin asioihin olisi kiinnittää huomiota jo alkulämmittelyissä.
Pyysin ratsukoita siirtymään kevyeeseen raviin ja aloittamaan ratsastamalla kumpaankin päätyyn suuret pääty-ympyrät, joilla ylitaivutetaan hevosta sisäänpäin. Pitkillä sivuilla saa joko ratsastaa hevosta reippaasti eteenpäin tai ottaa avotaivutusta, hevosesta riippuen.
"Alana ainakin voisi Nikitan kanssa ottaa avoa siihen pitkälle sivulle, kun tamma ei näytä oikein keskittyvän taivutukseen vaan lähinnä juoksemiseen."
"Hyvä Salli, nyt Klikkikin näyttää hieman reipastuvan. Säilytä tahti myös pääty-ympyrällä!"
"Nanna, vie sisäkättäsi taivutuksessa rauhallisesti sivulle kohti omaa polvea ja myötää kun Celle saa juonen päästä kiinni, hyvä, nyt on parempi!"
Ravasimme myös toiseen suuntaan ja sitten olikin jo ensimmäisen laukkatehtävän aika.

Tarkoituksena oli ratsastaa ravissa pituushalkaisijalle ja ensimmäiseltä ristikolta nostaa laukka. Laukata mahdollisimman suoraa kohti seuraavaa estettä, päättää kumpaan suuntaan päädystä kääntyy ja vaihtaa tarvittaessa laukan viimeisellä esteellä ennen päätyä. Joka toisella kierroksella päädystä käännytään vasemmalle ja joka toisella oikealle, mutta kannattaa ottaa etäisyydet huomioon. Pitkän sivun alusta takaisin raviin.

"Emma voi aloittaa! Hyvä lähestyminen esteelle, laukka nousi tarmokkaasti, mutta tie ei pysynyt aivan suorana seuraavalle esteelle, muista pitää pohkeet lähellä."
"Onpas Kyyhky nyt innoissaan, mutta hyvin pidit sen aisoissa, muista vain kääntää katse tarpeeksi ajoissa oikeaan suuntaan niin laukkakin vaihtuu helpommin!"

Kun tehtävä näytti sujuvan kaikilta suht koht mallikaasti, sai jokainen ratsukko vuorollaan ratsastaa pari kierrosta kasikkoa laukassa. Kummallakin lävistäjällä oli kaksi puomia ja ratsastajien tuli olla tarkkana, jotta laukka vaihtuisi ennen seuraavaa päätyä.
"Nanna vähän rauhoittelee Celleä, menette nyt ihan liian kovaa. Istu kaarteissa ihan selkeäti alas ja pidä hypyissä melko pysty asento, älä sukella noin lähelle Cellen kaulaa, kun esteet ovat vielä melko matalalla. Nyt on parempi!"

Lävistäjätehtävän jälkeen lisäsin keskelle kenttää yhden puomin, mikä vaikeutti tehtävää roimasti. Tarkoituksena oli ratsastaa loivan kiemurauran mallinen tie, jossa täytyy vaihtaa laukka ensimmäisellä, sekä viimeisellä esteellä.
"Alana voi aloittaa Nikitan kanssa. -- Oikein mallikkaasti ratsasettu, laukat vaihtuivat, tempo oli sopiva ja tiekin oli ihan hyvä. Katsotaan miten seuraavalla kierroksella menee, kun korotan esteet."
"Emmalla oli nyt laukanvaihdot hieman hukassa. Muista katse, johtava ohja, paino uuden laukan suuntaan."

Lopuksi annoin ratsastajille vapaat kädet. Tarkoituksena oli hypätä kaikki kentällä olevat esteet, mutta järjestys vapaa. Kaikki muut esteet saa hypätä vain kerran, paitsi keskellä olevan esteen, jota joituu pakostakin hyppäämään useampaan otteeseen.
Tehtävä oli haastava, mutta selkeästi monelle mieleinen, sillä tunnin pääteeksi useammankin naama oli leveässä virneessä.
Takaisin alkuun Siirry alas
Ellen.
Perus puurtaja
Perus puurtaja
Ellen.


Viestien lukumäärä : 463
Join date : 30.09.2015
Ikä : 25
Paikkakunta : Pronssijoki
Hevonen : Bambo

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyTo 15 Loka 2015, 13:13

Yli esteiden
kahdensadan sanan analyysi tunnista, Ellenin näkökulmaa käyttäen..

Mulla oli vähän sekavia tunteita edessä olevasta ratsastustunnista – koska btw, mä olin tosiaankin osallistunut heti ensimmäisenä estetunnille. Niin, siis vajaan yhden vuoden tauon jälkeen, mun ensimmäinen ajatus oli osallistua estetunnille. Es-te-tun-nil-le. Turvallisena vaihtoehtona pidetty kouluratsastus, oli tietenkin mennyt multa kokonaan ohi, toisinsanoen, rustasin nimeni heti ensimmäisen ratsastustunnin osallistujiin mihin törmäsin. Ja kun Aleksi heti alussa sanoi, että tänään ratsastaisimme haastavaa tehtävää, ainutkin luottamus tulevasta katosi. Et ihan kiva. Sain muutenkin olla skarppina, ettei Kyyhky oikonut kulmissa, koska alkeiskurssilaiset olivat varmaankin päästäneet sen vähän helpommalla, kuin minä aikoisin.
Pian suokki kuitenkin hoksasi, että selässä oli tällä kertaa astetta jääräpäisempi ratsastaja, joten se alussa kokeili, että jos tuosta takiaisesta päästäisiin eroon pienillä pukeilla? No, ei päästy. Ei edes vähän kovimmillakaan pukeilla. Entä kieltämisellä? Jos kiellän kaikki puomitkin? Ei kyllä silläkään. Koska mehän mentiin esteet vaikka niin, että Aleksi veti ohjista, ja minä työnsin persusta eteenpäin keppi ojossa. Peruutus? Ei. Laukkaspurtti? Noups. Mutta onneksi siltä alkoi olla ideat lopussa. Se ei selvästikkään kamalasti perustanut musta, mutta sen häsähösön rakkaus esteisiin tuli esille aika nopeasti – jolloin yhteistyö alkoi luistamaan. Havahduin kohta myös siihen, että olin yllättäen oikeassa asennossa. Kun Aleksi huomautti siitä, tajusin kuinka kaikki ratsastuksen salat olivat jääneet mulla niinkin hyvin lihasmuistiin. Ja ou god, mun ihailtava kyynerkulma yllätti itsenikin! Olin jo luullut, että näytin enemmänkin pomppivalta perunasäkiltä. Mutta pakko myöntää, että takaraivossa huuteleva ”sunkatseesonvääräspaikassunkädeteikannajasunkantapäätpainaa” - mantra piti huolta, etten päässyt kehumaan muuta, kuin kyynerkulmaani, joka nyt vielä oli melko mitättömässä osassa esteratsastusta. Mutta niin, esteet alkoivat luistamaan kivasti mulla ja Kyyhkyllä, mutta sen hillitsemisessä oli kyllä omat haasteensa. Mutta ainakin viimeisen tehtävän onnistumiset jäivät kivasti päähäni vielä loppupäivänkin ajaksi. Hengissä ollaan vieläkin, Ellen.
Takaisin alkuun Siirry alas
Nanna
Perus puurtaja
Perus puurtaja
Nanna


Viestien lukumäärä : 304
Join date : 01.11.2013
Ikä : 27
Hevonen : Tinttu

Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 EmptyLa 24 Loka 2015, 21:01

Innostuin heti kuullessani tunnin olevan haastava, sillä juuri sitä olin kaivannut. Vaikeita tehtäviä, jotka vaatisivat keskittymistä, tarkkuutta ja taitoa.

Celle tuntui alkuverryttelyissä kovin tahmealta. Se ei oikein meinannut taipua mihinkään suuntaan ja sen ravi oli pompottavaa tahditonta harppomista. Minulla oli täysi työ pysyä ison hevosen selässä vaikka kevensin parhaan taitoni mukaan.
Edellä mainituista syistä ensimmäinen tehtävä menikin sitten täysin päin prinkkalaa. Laukka ei noussut ensimmäiseltä esteeltä ja huojuin selässä niin että tiemme ei muistuttanut kaukaisestikaan pituushalkaisijaa. Menetin siinä sitten pikkuisen hermojani ja parin kannustava raipalla näpäytyksen jälkeen Celle heräsi koomastaan. Ja sitten mentiin. Hirvittävällä vauhdilla kaahotimme kakkostehtävää läpi, enkä tajunnut jarruttaa ollenkaan, kun olin niin hämmentynyt äkkinäisestä vauhdista. Aleksi siitä sitten muistutteli ja seuraava yritys onnistui paremmin.

Tunnin kohokohta oli ylivoimaisesti viimeinen tehtävä, jossa saimme hypätä esteitä valitsemassamme järjestyksessä. Ja vaikka minun ja Cellen yhteistyö ei pelannutkaan ihan saumattomasti, olin kaiken kaikkiaan ihan tyytyväinen tämän päiväiseen suoritukseemme.
Takaisin alkuun Siirry alas
Sponsored content





Estetunti ke 14.10 Empty
ViestiAihe: Vs: Estetunti ke 14.10   Estetunti ke 14.10 Empty

Takaisin alkuun Siirry alas
 
Estetunti ke 14.10
Takaisin alkuun 
Sivu 1 / 1
 Similar topics
-
» 8.11. Estetunti
» Estetunti 22.11.
» Estetunti 8.3.2014

Oikeudet tällä foorumilla:Et voi vastata viesteihin tässä foorumissa
Hallava :: Toiminta :: Ratsastustunnit ja valmennukset-
Siirry: